Koncepció

A legjobb énekes-videókat mutatjuk be ezen az oldalon.

Utolsó kommentek

Egészség

Naptár

szeptember 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Tanulj a legjobbaktól!

2011.12.01. 12:20 mesterkurzus

Maria Callas - Puccini: Un bel di vedremo

Címkék: szoprán puccini callas pillangókisasszony

A legtermészetesebb, legkönnyedebb, legkidolgozottabb interpretációja ennek a nem könnyen értelmezhető áriának. Ha nem voltunk még igazán elkötelezetten szerelmesek, ha nem tudunk minden pillanatot (akár kívülről szemlélve) élvezni annak fájdalmaival együtt is, ne próbáljuk színészi eszközökkel pótolni meg nem élt érzéseinket, inkább hagyatkozzunk a zenére. Figyeljük meg, Callas hogyan éli meg hangról hangra a monológot; miként adja át magát minden félmondat értelmének és hangulatának. Talán ennek a pillanatnakélő higgadtságnak - és a mély átgondoltságnak - köszönhető, hogy semmilyen technikai küzdelmet nem hallunk.

Szólj hozzá!

2011.10.23. 16:40 mesterkurzus

Giovanni Martinelli - Leoncavallo: Vesti la Giubba

Címkék: tenor canio bajazzók olasz verizmus leoncavallo pagliacci giovanni martinelli spinto

Egyenletes, meleg hangszín, tökéletes légzés. Sajnos nem gyakori az ilyen erőlködésmentes éneklés, ahol a technikai stabilitás teret ad a kifejezésbeli gazdagságnak. Ne felejtsük el azonban, hogy Martinelli korában még nem a realista színjátszás volt az alapértelmezett, hanem a statikusabb, ezért nem hallunk több drámai érzelmet, holott ilyen technikai arzenál mellett csak az előadó fantáziája szabna határt az interpretáció gazdagságának.

Szólj hozzá!

2011.10.16. 13:22 mesterkurzus

Maria Callas - Bellini: Casta Diva

Címkék: bellini norma maria callas szoprán koloratúra belcanto

Az egyetlen, akitől elviselem, hogy sötétít, mert nem skalpolja meg a spektrumát a szokásos sötétítési módszerrel, hanem körülbelül úgy hozza létre a jellegzetes hangszínt, mintha egy savanyúcukrot egyensúlyozna a nyelve közepén, és szerencsére nem is sötétít folyamatosan. Az sem zavar, hogy a túlterheltségtől lebeg a hangja. Próbáljuk minél jobban megközelíteni ezt az ideált, ami mindezt ellensúlyozza! Callasnál nem hallunk sem intonációs problémákat, sem küzdelmet a levegőért. A fejében alakul ki mit akar hallani, a teste pedig követi az elképzelést. A frázisok formálása mindig gondosan fölépített, az apró díszítések íve is a katedrális egészét szolgálja. A zene minden pillanatában az örök Mostban tartózkodik.

Szólj hozzá!

2011.10.09. 12:58 mesterkurzus

Ghena Dimitrova - Puccini: In Questa Reggia

Címkék: puccini turandot ghena dimitrova drámai szoprán olasz verizmus

Egy bolgár impresszáriótól egyszer megkérdezte egy magyar énekesnő, mi a bolgár hangok titka, mire az így válaszolt: eleve csak azokból csinálnak operaénekest akiknek kifejezetten kiemelkedő hangi adottságaik vannak. Dimitrovának hatalmas, ritka színes, dús hangja van, és tud is vele bánni. Semmi fölöslegeset nem csinál, ezért nem sérül a szöveg tisztasága. Hangerő függvényében maximálisan lenyit, csücsörít, és a magas magánhangzók szélességét is megadja.

 

Szólj hozzá!

2011.10.03. 23:46 mesterkurzus

Cesare Siepi - Verdi: Ella giammai m'amo

Címkék: basszus verdi dinamika olasz romantika cesare siepi don carlos

Az előzőekhez képest itt egy újabb dinamikára ható elemet láthatunk: amikoris az énekes a pianók érdekében direkt nem csücsörít. Ugyanezt alkalmazza kisebb szájnyitás mellett amikor több fejrezonanciát akar beletenni egy frázisba.

Szólj hozzá!

2011.09.26. 23:05 mesterkurzus

Samuel Ramey - Verdi: Mentre gonfiarsi l'anima

Címkék: attila basszus verdi samuel ramey olasz romantika

Samuel Ramey szerencsére ezen a fölvételen le van rendesen vetkőzve és láthatjuk, milyen erővel támaszt, majd a taps alatt mekkorát ventillál. Egy sportoló teljesítményét végzi a tüdeje, a rekesze és egyéb izmai. Mindez a gyönyörű, hatalmas ívek szolgálatában. Csücsörít és mindig a lehető legnagyobbra nyitja a száját, miközben a szöveg plaszticitása nem sérül. Ha csak ezekre a momentumokra figyelünk, könnyen énekelhetünk árnyalatgazdag, nagy hangon.

Szólj hozzá!

2011.09.19. 22:43 mesterkurzus

Dietrich Fischer-Dieskau - Beethoven: An Die Ferne Geliebte dalciklus

Címkék: dal beethoven lírai bariton dieskau dalciklus német klasszicizmus

A német dalénekes-óriás etalonisztikus dalciklus fölvétele. Ne fogjunk bele a mű éneklésébe úgy, hogy nem tudjuk minden egyes szó mit jelent pontosan, hiszen a szöveg tartalmát kell követnünk a zenei megformálással még akkor is, ha a kottaképnek nem mondhatunk ellent. (Régebben elérhető volt a youtube-on egy másik fölvétel, ahol Dieskau arcát láthattuk végig. Itt megfigyelhettük, hogy a száj nagyságával milyen egyértelműen követi a dinamikát, miközben végig következetesen csücsörítve artikulál.)

Alaposan gondoljunk bele, mit érezhetett a költő, miközben megfogalmazta verseit, hogyan énekelgette Beethoven miközben a dallamokat kitalálta, s hozzátette saját érzéseit. Ezután egészíthetjük ki saját érzelmeinkkel a megfogalmazást. Lássuk magunk előtt a tájat, s a többi természeti képet, s éljük meg, amit ezek kiváltanak belőlünk! Amikor dalt éneklünk, ne felejtsük el, hogy egy remek prózai színész versmondó tudását kell hoznunk a tökéletes énektechnika mellett!

Szólj hozzá!

2011.09.12. 15:25 mesterkurzus

William Warfield - J. S. Bach: Komm, süsser Tod

Címkék: bach tempó bariton vivőerő william warfield

Egy másik hasonlóan lassútempójú Bach interpretáció, ahol szintén teljes pompájában tárul elénk az énekes technikai tudása, és az érett művész lelki nagysága. Figyeljük meg, milyen  fölényesen használ hatalmas levegőket, s még a szünetek alatt is előrehaladnak és fejlődnek az ívek!

Szólj hozzá!

2011.09.05. 22:13 mesterkurzus

Marilyn Horne - J. S. Bach: Bist du bei mir

Címkék: bach alt tempó marilyn horne vivőerő

A szokatlanul lassú tempó azért indokolt, mert így ki tud teljesedni a drámai, nagyvivőerejű hang. Mennyei hatású, ihletett és ihlető egyszerre. Egy olyan interpretáció, ahol az énekes nem küzd végig saját technikai korlátaival, s a zene nincs ezzel lerombolva.

Szólj hozzá!

2011.08.29. 17:41 mesterkurzus

Max Emanuel Cencic - D. Scarlatti részletek

Címkék: kontratenor scarlatti olasz barokk koloratúra max emanuel cencic

Úgy gondolom, Max Emanuel Cencic a legtartalmasabb hangszínű kortárs kontratenor. Valódi mellregisztere is van, amely törésmentesen illeszkedik a "többi hangjához", - ezért nem volt kénytelen a magasabb fekvések felé orientálódni, hanem megmaradhatott az alt- és mezzó fekvésnél. Domenico Scarlatti ebben a két áriában - melyek egy kantáta részei - jelentős feladat elé állítja az előadót. Az oktávugrások egyik hangja nem abban a "regiszterben" van, mint a másik, ez gondot okoz azoknak, akiknek nem törésmentes a hangjuk. Mivel a két ária zeneileg rendkívül izgalmas, invenciózus és poénos, belekapaszkodhatunk abba az érzelemmennyiségbe amit kivált, hogy áthidaljuk a technikai nehézségeket.  A plasztikus szövegmondást, az érthetőséget szolgálja a magas magánhangzók kellő szélessége, a fölösleges hangszínmódosító izomfeszültségek mellőzése, valamint a rövidebb díszítések és koloratúrás futamok tendenciózus íveltségéhez az egyenletes levegőáramoltatás mellett közel azonos szájnyitottságok járulnak hozzá. Hogy győzzük a koloratúrákat, időnként lenyomott rekeszre kell vennünk a levegőt, ha nem akarjuk plusz levegővételekkel rombolni az íveket. Ne próbáljuk meg leutánozni, csak érezzük meg az előadásmód fílingjét, s abból annyit valósítsunk meg, amennyit igazán a magunkénak is érzünk - különben nevetségessé válhatunk.

 

Szólj hozzá!

2011.08.22. 17:13 mesterkurzus

Marilyn Horne - Vivaldi: Sorge l'irato nembo

Címkék: vivaldi alt olasz barokk koloratúra marilyn horne orlando furioso

Bármilyen fegyelmezetten is áll Marilyn, érezzük, hogy ez a dinamikus zene utolsó sejtjéig megmozgatja. Alaposan átgondoltan építi föl a koloratúrákat, s egyéb íveket. Az ívek amikor grupettókból állnak, akkor is feszülnek - ezt a grupettók első hangjainak hangsúlyozásával is segíti. A 4x4 tizenhatodokat vagy triolákat általában egy szájtartással oldja meg. Nagyon lényeges, hogy az egyvonalas oktáv aljában nem halkul el, mert ott is nagyszájjal énekel sokakkal ellentétben. Nincs törés a mellregiszter fölső határán, a hangszín a ritmusértékek függvényében lágyul vagy keményedik - sűrűbb kolorálásnál puhább, hosszabb hangoknál pedig markánsabb is lehet -, de végig egyenletes és karakteres.

Szólj hozzá!